Bordje leeg eten?

We kennen allemaal wel de situatie waarin het kind het bordje niet leeg eet. Veel mensen zullen proberen daarna ‘tussendoor’ nog even het stukje brood aan te bieden, of het kind over te halen het bord toch leeg te eten. Toch is het fijn voor kinderen om een afgebakend eetmoment te hebben. Dit biedt structuur en geeft het kind meer het gevoel de regie te hebben over zijn eigen voedselinname.

Hoeveel opscheppen

Voor kinderen kan het lastig inschatten zijn hoeveel ze kunnen eten, dus scheppen ze te veel op, of ouders scheppen voor hen op. Een voorbeeld om dit op te lossen is, (iets oudere) kinderen laten kiezen hoeveel ze willen. Dit door hen zelf te laten opscheppen en ze te vragen hoeveel ze willen. Bijvoorbeeld, hoeveel aardappels wil je? Het kind zal meestal 1, 2 of 3 zeggen. Daarna kan het altijd nog meer eten. Van een groot bord eten kan het hongergevoel spontaan verdwijnen, omdat ze er tegenop zien om zoveel te gaan eten binnen de tijd die er voor het eetmoment is. Kinderen zullen dit gevoel onbewust ervaren. Het kan dus helpen om een klein bordje op te scheppen.

Laten staan

Veel ouders/nannys ervaren dat kinderen de korstjes laten staan, of van het bordje avondeten de groenten niet opeten. Ook hierbij is het handig om een klein bordje op te scheppen. Wil het kind nog meer worst? Dat kan dan, als het nog niet veel worst heeft gehad. Maar dan gaat het eerst de groenten van het vorige bordje opeten. Een simpele, niet dwingende regel, waarbij je niet tijdens het eten hoeft te onderhandelen.

Groenten

Sommige kinderen hebben moeite met het eten van groenten in zijn algemeen. Dit heeft natuurlijk een bittere smaak, wat van nature voor kinderen niet aantrekkelijk is. Kinderen moeten vaak iets 16 keer proeven voor ze weten of ze het lusten of niet. Daarom is het goed om het te blijven aanbieden. Wat ook een goed idee kan zijn, is samen met het kind groenten snijden, het zelf proeven (goede voorbeeld) en het kind aangeven dat het ook mag proeven tussendoor. Samen koken laat sowieso zien hoe het eten wordt wat het is als het op het bord ligt, wat het aantrekkelijker kan maken. Samen eten en zelf met smaak eten kan ook helpen, en is natuurlijk gezellig. Samen wat moois van het eten maken en het dan samen opeten.

Rommel aan tafel

Vind je het vervelend als het kind een rommel maakt van het eten? Dit blijft iets lastigs, dit kennen alle opvoeders wel! Probeer toch om het te zien als een mogelijkheid, want kinderen verkennen de wereld, en ook eten, niet alleen met de mond maar ook met de handen en door te kijken wat je allemaal met het eten kan, zoals uitsmeren en gooien?. Eventueel kun je er na samen schoonmaken.

Water

Ook water drinken kan een lastig punt zijn. Ideeën hierbij zijn een rietje in het water doen, een leuke kan op tafel en vrolijke bekers erbij, een schijfje komkommer of een aardbei in het water. Dit maakt het toch net even wat leuker.

Dit blog is geschreven door Nanny Marit. Marit werkt als Nanny via Nanny Service Nederland.