Er zijn weinig dagen dat ik het niet hoor. Het begint meestal s morgens als ik de auto in stap op weg naar mijn werk. Ik zet de radio aan en zing mee met de muziek. Tijdens mijn werk vind ik het ook leuk en belangrijk om muziek te gebruiken. In deze blog vertel ik jullie hoe ik muziek gebruik en probeer ik uit te leggen waarom ik muziek belangrijk vind.

Muziek horen en maken

Ritme
Ik vind het leuk om te zingen met de kinderen en muziek met ze te maken. Naar mijn beleving vinden alle kinderen dit ook leuk. Ik zing liedjes op bepaalde momenten en maak regelmatig een uurtje muziek met de kinderen.
Wie kent het niet? Een liedje voordat je gaat eten of slapen. Dit biedt structuur aan de kinderen en dat is (volgens mij) precies waar ze behoefte aan hebben. Ik heb nog meer momenten waarbij ik zing bijvoorbeeld als ik na een eet moment snoeten ga poetsen met de kinderen. Ik merk dat, in dit geval kleine, kinderen het dan beter accepteren. Ze weten wat ik ga doen, ik heb hun aandacht en het poetsen wordt veel gemakkelijker. Ik merk ook dat ze minder hun hoofd weg draaien.
Als ik een peuter naar bed doe laat ik ze altijd zelf een liedje uitkiezen welke ik voor ze zing. Dit doe ik altijd op het zelfde moment en altijd 1 liedje. Hierna weten ze nu mag ik slapen en gaat Dorethé weg. Bewust zing ik het liedje op een laag tempo en geluidsniveau. Bij baby’s zing ik ook en zo leren zij ook herkennen wat er gaat gebeuren.

Bewegen
Als ik muziek hoor wil ik er graag bij gaan bewegen. Vaak tik ik mee op het ritme met mijn voet. Bij jonge kinderen zie ik ook vaak dat ze beginnen te bewegen bij het horen van muziek. Daarom is muziek ook belangrijk voor hun motorische ontwikkeling. Door middel van verschillende liedjes, muziek en bewegingen kunnen wij de fijne- en/of grove motoriek stimuleren

Grove motoriek
Dansen, huppelen, springen maar denk ook aan de liedjes over krokodillen met een ‘grote bek’ (armen groot maken en dichtklappen). Een giraf met een lange nek ga zo maar door..

Fijne motoriek
‘Spinnetje spinnetje kriebel spinnetje waar spin jij je draad naar toe’ ( Je kunt het liedje vinden op Youtube). Bij dit lied zie ik al voor me hoe we met onze vingers over de grond lopen en kleine spinnetjes na doen. En draai ook maar eens op je tenen een rondje. Kleine dingen voor ons maar, bij de kinderen stimuleer je op deze (simpele) manier hun fijne motoriek. En als je zelf actief mee doet stimuleert dit de kinderen ook om jou na te doen.

Taalontwikkeling en emoties
Net zoals (voor)lezen is zingen ook goed voor de taal- en spraakontwikkeling van de kinderen. Door liedjes te gebruiken bij wat je ziet bevorderd dit hun taalkennis. Op deze manier kun je ook dingen dichter naar hun belevingswereld halen. Denk bijvoorbeeld aan een liedje over regen als het regent en koeien als je langs een weiland fietst. Ook zijn er genoeg liedjes over emoties. Via deze liedjes kun je kinderen leren hoe emoties te uiten en hoe er mee om te gaan. Zo is er een liedje van Woezel en Pip waarin gezongen wordt dat Woezel boos is. Dit liedje is favoriet bij een van mijn kinderen. We stampen dan de woonkamer door en kijken dan elkaar erg boos aan. Gelukkig zijn er ook veel liedjes die over blijheid gaan denk aan ‘als je blij bent en je weet het klap dan mee’.

Fantasie
Bij het zingen van liedjes en het maken van muziek kun je veel fantasie gebruiken. Hoe meer jij je laat gaan en je fantasie de vrije loop laat zal dit ook de kinderen stimuleren om hun fantasie te gebruiken. Zwaar klinkende tonen en stampende voeten want, jullie zijn olifanten geworden en lopen door het donkere woud. Zie jij het al voor je? Ik wel!

En bij alles in dit blog geldt; Je kunt het nooit te vaak herhalen voor kinderen. Herhaling geeft ze een veilig en herkenbaar gevoel. Het wordt voorspelbaar en hierdoor kunnen kinderen dingen eigen maken.

Veel plezier!

Blog door Nanny Dorethe. Dorethe werkt als Nanny via Nanny Service Nederland.